10 juni 2006 – Het warme weer op zaterdag 10 juni had in elk geval één positief resultaat: onze rangeerloc startte binnen 5 seconden en met slechts één keer tornen.
Nadat het spoortje naar de loods was geschoond en enkele rijplaten waren verwijderd, stond een uurtje later de 1201 op spoor 59 boven de put en hebben we eerst alle hoogspanningsveiligheden uitgenomen. Vervolgens met lucht uit ons eigen compressortje de stroomafnemers tegen de draad gezet om vast te stellen dat er geen sluiting zat in de dakinstallatie, en er niets begon te roken in de hoogspanningskelder. Na de meggeroperatie van verleden maand hadden we dat trouwens niet verwacht, omdat alle isolatiewaard en goed waren. Hierna zijn stuk voor stuk de hoogspanningsveiligheden geplaatst, waarbij telkens het betrokken apparaat werd gecontroleerd op goede werking.
De ventilatiebalgen van de tractiemotoren waren losgenomen om te voorkomen dat troep uit de ventilatorhuizen en kokers in de tractiemotoren terecht zou komen. Nadat alle troep was uitgeblazen, zijn de zes balgen weer gemonteerd op de motoren. Dat is geen beste klus om te doen, en al helemaal niet als het 30C is… Het was ook geen weer om de loods te vegen, maar nu de loc buiten stond, hebben we dat toch maar even gedaan.
Het moment suprême begon te naderen…
Eerst werden de ventilatoren ingeschakeld om de laatste stoftroep uit de tractiemotoren zelf te blazen; onderwijl werd de gehele pneumatische installatie beproef d en een grote remproef genomen met beide remkranen (beide cabines). Tot onze tevredenheid werkte het gehele remsysteem nog als vanouds, ZONDER enige luchtlekkage.
Uiteindelijk werd om 14:20 in cabine 2 de rijcontroller in stand 1 gezet en ziedaar: 200 Ampère motorstroom en onze dame kwam uit zichzelf en zonder enige moeite in beweging! Het spoor werd enkele malen op- en neer gereden waarna de laatste frontseinlampen even snel werden geplaatst ten behoeve van het statieportret.
Niet slecht, na 7 jaar geen hoogspanning… Dit pleit maar weer voor de kwaliteit van de techniek van toen. Wel werden wat defecten geconstateerd, die in eigen beheer kunnen worden hersteld. Zo klonk één van de compressoren niet helemaal tof, daar zal een klep moeten worden vervangen.
De loc rijdt weer, maar er is nog veel te doen. Bovendien moet de loc nu zo snel mogelijk de werkplaats in om toegelaten te kunnen worden.
Na een lekker en welverdiend koud biertje, genuttigd vanuit de (door enkele klussers afgedankte doch in goede staat verkerende) oude tuinmeubelen op het grasveldje voor de GS, keerde een select ploegje ernstig vervuilde klussers moe maar zeer tevreden naar huis.