NSR kampt op dit moment met een schrikbarend hoge defectenstand in het eloc-park. Op vrijdag 11 mei moesten er enkele extra treinen gereden worden (charters) waardoor er flink is geschoven met loc-omlopen, maar nog kwam men tekort. Uiteindelijk is op 10 mei aan de Werkgroep 1501 gevraagd of de 1501 gebruikt kon worden om trein Int-288 van Amsterdam naar Roosendaal te rijden. Deze rit hebben we uitgevoerd omdat het langzaamaan weer tijd werd voor een conditierit. Bovendien hadden we met de 1501 nog nooit een getrokken trein van Amsterdam naar Roosendaal gereden, en dan ook nog eentje met Frans materieel.
De gehele rit inclusief de overbrengingen van en naar Kijfhoek zijn wat ons betreft prima verlopen; met 12 rijtuigen aan de haak werd de dienstregeling net gehaald (normaal ingelegd met 140 km/u, en een tweemaal zo sterke 1800 als trekkracht). De vertraging met de Int-288 te Den Haag werd veroorzaakt doordat vlak na vertrek een treinsurfer op de treeplank van het zesde rijtuig sprong en de rit naar Parijs “gratis” wilde maken. Gelukkig zagen de op het perron aanwezige fotografen en filmers dit, en sloegen alarm. Na een stilstand van 10 minuten kon de rit hervat worden. De surfer werd niet meer gevonden.
Een lekke ketelwagen op Kijfhoek was oorzaak dat de losseloc-rit terug naar de thuisbasis flink vertraging opliep.
De eerder genoemde storing aan de lijnschakelaars is tijdens de ritten opgespoord en verholpen. Een slecht kontakt aan het rijdraadrelais was veroorzaker.