7 augustus 2003 – Al een hele tijd werd er gespeculeerd over 1100’en, neemt de Werkgroep er eentje en zoja, welke wordt het? Daarover hebben de meest mooie geruchten gecirculeerd… Aan al de speculaties is een eind gekomen, net zoals trouwens aan de resterende 1100’en.
Op een zéér warme 7 augustus 2003 heeft sleepdienst Watergraafsmeer een konvooi af te voeren materieel verzameld rondom Beverwijk en Haarlem. Hieronder ook de 1122 welke al een paar jaar terzijde stond in Beverwijk. De Werkgroep 1501 is met Diana naar de Watergraafsmeer gereden om haar kennis te laten maken met haar nieuwe zusje. Het was liefde op het eerste gezicht…
Na een inspectie van het interieur en het uitnemen van de stroomafnemerscheidingsmessen werd besloten om even één stroomafnemer op te zetten voor een staatsieportret. Als de frontseinen er nog ingezeten zouden hebben zou je haast vergeten dat het 2003 is…
Na een afkoelperiode voor het rijdend personeel (het was tenslotte 35 graden in de schaduw, en nabij het spoor is het altijd nog een beetje warmer) werd met aangepaste snelheid koers gezet naar de thuisbasis.
De technische ploeg gaat de loc uitgebreid nazien en doormeten om vast te stellen in welke conditie zij is. De ontbrekende onderdelen zullen vervolgens worden gemonteerd. Als er geen grote gebreken worden vastgesteld zal de loc binnen niet al te lange tijd een indienststellingsbeurt krijgen en als tweede Werkgroep 1501 museumloc op de baan komen.
1122 overgedragen – het vervolg
Op 22 november (eleven-twentytwo) 2003 werd eindelijk het papierwerk rondom de aanschaf van de 1122 afgerond en bezegeld met handtekeningen, waardoor de 1122 nu definitief en volledig in eigendom is van de Werkgroep 1501. Op korte termijn zullen enkele defecte delen worden verwisseld waarna de loc voorlopig geconserveerd zal worden opgeslagen. Pas nadat de 1201 op de baan is verschenen zal aan de 1122 worden begonnen.