Bestuur en medewerkers van de Werkgroep zijn nu druk bezig de extra inzet voor te bereiden. Oorspronkelijk zou op deze dag de donateursrit worden gereden, dus een aantal medewerkers had nog een lege agenda. Een vier man tellende technische ploeg, bestaande uit Onno, Marco (M), Huib en Harry, begaf zich in alle vroegte richting Maastricht, waar ze – te gast bij NedTrain – de 1304 onderhanden namen. Nadat aanvankelijk gemeld was dat ventilatormotor 2 defect zou zijn, trof men na een controle een simpele schakelaar (scheidingsmes) op de loc die voorkwam dat de motor stroom kreeg.
Na het omzetten van deze schakelaar en het starten van de ventilatormotor volgde een enorme stofwolk omdat het ding tien jaar niet had gedraaid. Nog een wonder dat de brandweer niet gekomen is! Foto’s kunt u zien op onze website. Het goede nieuws: de ventilatormotor hoefde dus niet vervangen te worden. De tegenvaller van die dag: de hoogspanningskabel aan motor 1 van de 1304 is defect en moet vervangen worden. Dit is een zeer lastige klus. Andere zaken, die nog aandacht verdienen: motorenuitschakelaar HM50 moet vervangen worden; een rare storing in het batterijcircuit moet worden opgelost en de batterijgrondplaat moet worden vervangen. Thans wordt afgewogen of de 1315 van stal moet worden gehaald of dat we toch de 1304 gaan herstellen.