Opening Gooi- en Hemboog 13 december 2003

Op 13 december zijn de Hemboog en de Gooiboog officieel geopend worden door de minister van Verkeer en Waterstaat. Zij heeft dit gedaan vanuit een extra gezelschapstrein onder de naam “ProRail-rit”. Aan boord waren diverse politici en andere hoogwaardigheidsbekleders alsmede directieleden van NS en ProRail. De tractie werd verzorgd door elocs 1501 (Werkgroep 1501) en 1202 (Spoorwegmuseum).

De Werkgroep heeft gebroken met de goed-weer traditie: “als we rijden is het altijd mooi weer, of het nou herfst is of lente”. Heel de dag viel de regen met bakken uit de hemel en stormde het. De trein werd samengesteld op de Watergraafsmeer. 1202 was in opzending meegekomen vanaf Arnhem achter de 1302, die de laatste EC3 naar Emmerich zou trekken. De 1501 werd overgebracht vanuit Leidschendam. Als gevolg van een defect aan één van de barrijtuigen werd met een vertraging van 20 minuten vertrokken naar Naarden-Bussum. Het gezelschap en de verzamelde pers stapte daar in en op tijd werd vertrokken naar Almere. Tijdens het berijden van de Gooiboog werd een “steltloper-spaktakel” opgevoerd waarbij in de trein synchroon een geluidsshow liep.

Na een snelle frontwissel werd met de 1202 voorop vertrokken naar Zaandam. Door een tractieprobleempje, zo goed als zeker veroorzaakt door het extreem vochtige weer en daardoor drijfnatte tractiemotoren van de 1202, heeft de 1501 af en toe een collegiaal duwtje in de rug gegeven om de 1202 een beetje te ontzien. Je moet voorzichtig blijven met museummaterieel… Vanuit Zaandam werd de nieuwe Hemboog genaderd, waarbij minister Peijs tijdens een korte stop vóór de fly-over het officiële vertrekbevel gaf.

Op het hoogste punt en het nevenspoor werd een (wind- en waterbestendig) vuurspektakel opgevoerd voor de inzittenden. Na dit vuurwerkspektakel zou nog meer vuurwerk volgen….: Vlak vóór het inrijden van de Schipholtunnel heeft de achteroplopende 1202 een flinke overslag gehad in een tractiemotor, die in combinatie met de extreme vochtigheid leidde tot een ongewenste lekstroom. Hierdoor constateerde het treinpersoneel een flinke rookontwikkeling uit de loc. Om te zorgen dat station Schiphol niet vol met rook kwam te staan werd besloten om direct door te rijden naar Hoofddorp Opstelterrein in plaats van kop te maken op Schiphol. Hier werd voor de zekerheid de 1501 omgerangeerd om als trekkracht te dienen voor de terugreis naar Naarden-Bussum. Door snel beslissen, handelen en rangeren én alle medewerking van de treindienstleiders van ProRail kon de vertraging beperkt blijven tot slechts 35 minuten, iets waar de Werkgroep-machinisten bést trots op waren…

Ondanks de tegenslag met de 1202 kijken we, samen met het Spoorwegmuseum, terug op een geslaagde maar helaas drijfnatte rijdag. De Werkgroep hoopt oprecht dat de schade aan de 1202 beperkt zal blijken en dat een vlot herstel mogelijk is. Tevens hopen we dat dit incident geen structureel probleem zal gaan worden: onze eigen 1211 is in 1999 (tijdens een conditierit Haarlem-Maastricht) op dezelfde manier gesneuveld. Toen bleek de hoofdoorzaak: relatief langdurige stilstand waardoor de isolatie van de tractiemotoren degradeert door vocht. Bij het onder spanning zetten van de motoren is doorslag van de isolatie dan een mogelijkheid. Dit is overigens een vaker voorkomend probleem geweest van de locserie 1200; tractiemotoren waren altijd de Achilleshiel van deze locs.